« Terug

Blog

De jaarlijkse APK

De jaarlijkse APK

Als automobilist ontkom je er niet aan: de jaarlijkse APK. Dat is altijd weer een spannend moment, want wordt de auto goed- of afgekeurd? Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten bij deze keuring en tips hoe je geld kunt besparen.

Wat is APK?

APK staat voor Algemeen Periodieke Keuring. Deze jaarlijkse keuring bepaalt of je auto nog voldoet aan de veiligheids- en milieueisen die de wet voorschrijft. Op basis van allerlei testen wordt de auto weer voor een jaar goedgekeurd. Wanneer de auto wordt afgekeurd, dan mag je de weg er niet meer mee op.

APK keuring en wat je zelf kunt doen

Bij een APK wordt dus bekeken of jouw auto nog veilig de weg op kan. En bij veiligheid denk je allereerst aan remmen en lampen. Je kunt niet veilig aan het verkeer deelnemen wanneer de remmen niet goed werken of de lampen het niet doen. Logisch dus dat dit wordt getest. Opvallend genoeg zijn het echter vaak simpele dingen zoals een kapot licht, waarop een auto wordt afgekeurd.

Check je verlichting

Het is natuurlijk zonde wanneer de auto wordt afgekeurd op iets simpels als een kapot licht. Dit kun je namelijk makkelijk van tevoren verhelpen door de lamp te repareren of vervangen. Bij UD-Autoparts kun je lampjes kopen. En dat kost helemaal niet veel! Bovendien bespaar je zo ook op de arbeidskosten van de garage wanneer je de lamp(en) daar laat vervangen. Wil je het door een garage laten doen? UD-Autoparts beschikt over een garage waar je terecht kan voor het vervangen van een lamp.

Zorg dat de veiligheidsgordels zichtbaar zijn

Nog zoiets simpels: veiligheidsgordels die onder de zittingen blijven steken wanneer je de achterbank naar beneden klapt. Wanneer de sluitingen van de gordels tijdens de APK niet zichtbaar zijn, kan de auto daar in principe op worden afgekeurd. Terwijl je deze sluitingen makkelijk weer door hun opening naar boven kan treken, zodat ze weer boven de zitting uitkomen en zichtbaar zijn. Tijdens de APK checkt de garage verder of de veiligheidsgordels heel zijn en naar behoren weren.

Werken de sloten, ramen en deuren?

De garage waar de APK wordt gedaan, controleert of alle deuren van de auto goed openen en sluiten. Zowel van buiten als binnenuit. Qua zijramen moet in het bijzonder het raam aan de bestuurderskant open kunnen. Bijvoorbeeld omdat de spiegel altijd versteld moet kunnen worden. Dit geldt ook wanneer de auto elektrisch verstelbare spiegels heeft.

Werken ruitenwissers en ruitensproeiers?

Ook de werking van ruitenwissers en ruitensproeiers kun je zelf voor de APK al checken en eventueel repareren. Ga jezelf dus niet op kosten jagen door dit aan de garage over te laten. Bij UD-Autoparts kosten ruitenwissers van bijvoorbeeld Bosch een stuk minder dan wanneer je die tijdens de APK moet laten vervangen.

De banden en bandenspanning

Je kunt vrij makkelijk zelf checken of de banden onder de auto vervangen moeten worden. Het daadwerkelijk vervangen is lastiger, want hier moet je redelijk handig voor zijn. Maar wanneer je op tijd de banden checkt, kun je wel op zoek naar de goedkoopste bandenwissel en opslag en dit bespaart geld ten opzichte van een bandenwissel die wordt geconstateerd bij de APK.

Roest op de uitlaat

Het belangrijkste voor de uitlaat tijdens de APK is dat die gasdicht is. Bij een uitlaat die op de juiste manier onder de auto is gemonteerd, is dit meestal wel het geval. Maar het kan zijn dat er door roestvorming een gat in de uitlaat komt. Dat kun je gelukkig zelf horen omdat de auto dan niet alleen ander en ook veel meer geluid gaat maken. De uitlaten bij UItlaatDIscounter zijn soms wel 5x goedkoper dan als de uitlaat vervangen moet worden bij de keuring. Ook kan onze garage de uitlaat eenvoudig vervangen. Tel uit je winst!

Controleer de remmen

Het is lastig om de remmen goed zelf te controleren. Toch kun je zelf wel testen of de remmen het goed doen. Test dit bijvoorbeeld door op een recht stuk weg hard te remmen, waarbij je het stuur losjes vasthoudt. Wanneer de auto niet goed rechtdoor remt, dan zwenkt de auto naar rechts of links. Of je voelt dit aan het stuur. Je kunt ook zelf controleren of de remschijven en remblokjes er nog goed uit zien. Zijn er bijvoorbeeld behoorlijke verkleuringen op de remschijven, dan kan dit op een probleem duiden. Bij een wat blauwe kleur zitten mogelijk één of meerdere remcilinders vast. Een reparatie kan dan behoorlijk prijzig zijn, maar wanneer je deze voor de APK laat uitvoeren, of zelf doet, dan ben je wel goedkoper uit en voorkom je dat de auto daarop wordt afgekeurd.

Wat wordt tijdens de APK nog meer gecontroleerd?

Bovenstaande zaken kun je dus deels zelf beïnvloeden en verhelpen voorafgaand aan de APK. Maar er zijn meer dingen waarop wordt gelet:

  • Eventuele barsten in ruiten: er mag onder bepaalde voorwaarden een barst in de vooruit zitten zonder dat de auto daar op wordt afgekeurd. Maar zitten er meerdere barsten in de voorruit, dan is de kans groot dat de auto daardoor niet door de APK komt.
  • Roest aan de carrosserie: op een niet dragend deel - denk aan een spatbord, mag roest zitten. Op een dragend deel van de carrosserie mag geen roest zitten. Let hierop, want dit is iets waarop de auto al heel snel afgekeurd kan worden.
  • De wielophanging heeft veel draaipunten en die mogen maar weinig speling hebben. Ook moeten de onderdelen goed gemonteerd zijn. Heb je bijvoorbeeld uitgedroogde ophangrubbers, dan kunnen die een probleem opleveren voor de wielophanging.
  • Net als bij de wielophanging geldt ook voor de wiellagers dat hier weinig speling op mag zitten en dat ze weinig geluid mogen maken. Doen ze dit wel, dan zijn de wiellagers mogelijk versleten en moeten ze vervangen worden.


Waar je verder op moet letten bij de APK keuring

Je kunt dus veel zelf doen om te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens de APK. Houd er rekening mee dat Nederland één van de weinige landen in de Europese Unie is waar garages die onderhoud en reparatie uitvoeren, ook de APK mogen doen. Dat is dus een dubbele pet die ervoor kan zorgen dat jij als autobezitter onnodig op kosten kan worden gejaagd. Hoe meer reparaties of onderhoudswerkzaamheden je dus zelf van tevoren kunt doen, hoe minder groot de kans dat de auto wordt afgekeurd. En je bespaart op hoge kosten die de garage rekent, omdat zij deze werkzaamheden uit moeten voeren.

Verder: laat de APK op tijd doen. Anders betaal je een boete. En wanneer je op tijd bent, kun je eventueel een second opinion vragen bij een tweede garage, wanneer de eerste dreigt de auto af te keuren. Wees ook duidelijk naar de garage toe of je alleen een APK wil of ook direct onderhoud wil laten uitvoeren. Laat je niet verrassen door extra kosten die de garage berekent voor ongevraagd onderhoud aan de auto. Aan de andere kant: als je APK en onderhoud combineert, bespaar je meestal wel kosten omdat deze elkaar vaak overlappen. Check verder ook of de afmeldkosten en de viergas/benzine of roetmeting bij de APK prijs zijn inbegrepen.


Terug naar nieuwsoversicht

De jaarlijkse APK



UD-Autoparts Amersfoort



Het uitlaatsysteem



Support via
WhatsApp
Ons nummer
06 14 85 44 90
Voeg ons nummer toe aan WhatsApp en stel ons jouw vraag!